Lehdistötiedote 8.4.2024

Tukkilaisten SM-kisat 2024 Kuhmossa – uittoperinnettä esitellään kesäkuun alussa monipuolisesti

Kuhmossa järjestetään viisi päivää kestävä monipuolinen uittoperinnetapahtuma 5.-9.6.2024. Sen aloittaa tukkilaisleiri 5.-8.6., johon voivat osallistua kaikki yli 8-vuotiaat aiheesta kiinnostuneet henkilöt. Leirin ohjelmassa on mm. puomien valmistelu tukkilaiskisoihin, seston valmistus, tukkilaislautalla melominen, sestomistaidot, uittoperinteisiin ja erätaitoihin tutustuminen sekä kansainvälisiin uittoperinnepäiviin ja kulkueeseen osallistuminen. Osallistujia leirille otetaan 12 ja osa paikoista on jo täytetty. Kouluttajana toimivat taitavat tukkilaiset Jaakko Saaristo ja Jori Mikkonen.

Torstaina 6.6. paikkakunnalle saapuu tukkilaisharrastajia eri puolilta Eurooppaa osallistumaan Kansainvälisille uittoperinnepäiville (https://www.raftsmen.org/). Osallistujia on ilmoittautunut esimerkiksi Saksasta, Espanjasta, Ranskasta, Italiasta ja Itävallasta. Lisätietoja https://www.kuhmo2024.fi/ sekä https://pielisentukkilaiset.fi/

Perjantaina 7.6. yleisötapahtumat alkavat Kuhmo-talolla, siellä järjestetään uittoperinneseminaari. Kuhmo-talon aulassa esitellään uittoperinteeseen liittyvää kulttuuria, kuten musiikkia ja kirjallisuutta. Iltapäivän huipentaa elokuvaohjaaja Markku Pölösen lyhytelokuvan ensi-ilta Lentua-salissa, Pölönen on myös itse paikalla. Illalla tanssitaan Hotelli Kalevalassa tukkilaistanssit Anna-Kaisa Korpisen tahtiin.

Lauantaina 8.6. startataan yhteinen juhlakulkue kansainvälisten vieraiden kanssa Kuhmo-talolta kohti Pajakkakosken rantaa klo 11.00. Kosken rannalla on tarjolla oheisohjelmaa ja klo 13.00 alkavat Tukkilaisten SM-kisat. Kisoihin ilmoittautuminen on jo alkanut ja se päättyy 31.5.2024. Lauantain kisaohjelmassa on ensin koskenlasku tukilla ja sen jälkeen sauvonta. Sarjoja ovat yleinen, ikämiehet ja lapset.

Illalla tanssitaan tukkilaistanssit Teemu Ahtonen & Formaatin tahtiin legendaarisella Kuhmon Kelolla.

Sunnuntaina 9.6. kansainväliset vieraat suuntaavat halutessaan Kuhmon kirkkoon jumalanpalvelukseen klo 10.00 ja Tukkilaisten SM-kisat jatkuvat jälleen klo 11.00 Kalevalan Urheilukeskuksen alueella. Sunnuntain lajeja ovat tukkilaismaraton ja joukkuesoutu. Maratoniin kuuluu perinteisesti kuusi lajia, eli puomijuoksu, soutu, veneenveto, sestominen, sumajuoksu ja maastojuoksu.

Joukkuesoutuun voivat osallistua kaikki halukkaat kolmen hengen joukkueina (kaksi soutaa ja yksi pitää perää). Joukkuesoutuun ilmoittautuminen alkaa 15.4.2024.

Kisaelämyksen lisäksi tarjolla ruokaa, musiikkia, markkinameininkiä sekä omaa ohjelmaansa myös lapsille.  Valtimon metsäkoneoppilaitoksen simulaattori on testattavana ja nähtävillä on nykyaikaista metsäalan laitteistoa ja  työnäytöksiä. Ohjelmaa täydennetään vielä kevään aikana.

Kuvia aiheesta voi pyytää osoitteesta kuhmontapahtumat@gmail.com.

Lisätiedot:

Kuhmon Tapahtumat Ry
Tuomo Määttä, puheenjohtaja, Puh. 0400 285 805
Virva Ryynänen, sihteeri, Puh. 050 567 0233
kuhmontapahtumat@gmail.com

Lisätietoa Kuhmosta: https://visitkuhmo.fi/

TÄÄLTÄ VOIT LADATA TAPAHTUMAAN LIITTYVIÄ KUVIA >>

Lisätietoja Tukkilaisten SM-kisoista

SM-kisat järjestetään vuosittain Suomen Metsäurheiluliiton myöntämällä luvalla. Kisoja ei myönnetä peräkkäin samalle paikkakunnalle. Viralliset SM-kisat järjestettiin edellisen kerran Kuhmossa vuonna 2022, myös ensimmäisten kisojen virallisten pitopaikka oli Kuhmo vuonna 1949. https://smul.fi/saannot.html https://smul.fi/uploads/1/3/0/6/130603260/saannot_tukkilaiset2023.pdf

Historiaa:

Leiri vuonna 2023 Kuhmossa:

Samankaltaiset artikkelit